Utama Yang Lain Legenda Utsav Vasant

Legenda Utsav Vasant

  • Vasant Utsav Legends

TheHolidaySpot - Perayaan dan Percutian Tunjukkan navigasi Sembunyikan navigasi MENU Seperti kebanyakan peristiwa Hindu yang lain, festival musim bunga yang indah 'Vasant Utsav' dikaitkan dengan pelbagai legenda menarik yang dapat ditelusuri pada kitab suci Hindu kuno. TheHolidaySpot cuba mengenali anda dengan beberapa Vasant Utsav Legends yang paling popular. Baca mengenai legenda menarik yang berkaitan dengan Vasant Utsav dan raikan musim bunga dengan cara yang lebih estetik. Sekiranya anda suka membaca Legends Vasant Utsav ini, klik di sini dan lulus halaman ini kepada rakan dan orang tersayang. Manjakan musim bunga dengan gembira dengan TheHolidaySpot!

Tergamam Madan

Legenda yang sangat popular ini berdasarkan kisah Lord Shiva dan Sati. Sati adalah anak perempuan Daksha Prajapati, salah seorang anak lelaki pertama dari Tuhan Brahma. Setelah mencapai usia dewasa, dia berubah menjadi wanita cantik dan jatuh cinta kepada Dewa Siwa. Penebatannya yang berat untuk mendapatkan Tuhan sebagai suaminya dihargai ketika Siwa bersetuju untuk menikahinya. Menentang kehendak ayahnya, Sati berkahwin dengan Dewa Siwa.

Tidak lama selepas perkahwinannya, Sati mengetahui bahawa Daksha akan mengadakan upacara khas. Terkejut kerana bapanya tidak mengundang dia atau suaminya, Sati terus mengambil bahagian dalam acara itu walaupun ada amaran dari suaminya.

Sesampai di rumah ayahnya, dia menyedari bahawa undangan itu adalah tindakan sengaja dari pihak Daksha dan alasannya adalah kemarahannya atas ketidakpatuhan puterinya. Daksha tidak mengeluarkan kata-kata untuk menumpaskan penghinaan yang berat terhadap Dewa Siwa. Sangat bersedih dan terluka dengan ucapan menghina dan menyesali tindakannya datang ke upacara itu walaupun ada peringatan suaminya, Sati membakar diri dalam api suci.

Setelah mengetahui tentang kematian isterinya, Dewa Siwa yang marah bergegas ke tempat itu dan mengangkat tubuh Sati yang tidak bernyawa di bahunya untuk melakukan tarian kehancuran yang menyebabkan pemusnahan semua yang hadir di sana termasuk Daksha sendiri. Hanya ketika Dewa Wisnu membongkar tubuh Sati dengan 'Sudarshan Chakra' -nya, Dewa Siwa kembali tenang.

Tetapi kekurangan peribadi yang mengerikan ini menjadikan Dewa Siwa kehilangan minat dalam perkahwinan atau kesenangan badan. Dia meninggalkan kegiatan duniawi yang diamanahkan kepadanya dan terus melakukan meditasi yang mendalam. Tetapi ini dilihat dapat merusak segala kemungkinan pelaksanaan iblis Tarkasur, yang kematiannya dipercayai di tangan putera Dewa Siwa.

Oleh itu para dewa meminta Madan (Kama - Dewa Keinginan) untuk menggoda Shankar yang sedang merenungkan untuk berkahwin dengan Dewi Parvati, yang merupakan reinkarnasi Sati. Mengenai permintaan Dewi Parvati, Kamadeva menembak panah cintanya di hati Shiva. Dewa Siwa yang sangat terganggu membuka matanya dan kemarahannya langsung menjadikan Kamadeva menjadi abu. Tetapi dia tenang ketika Rati, isteri Kamdev, meminta dia untuk mengembalikan hidup suaminya. Ini dia lakukan dan memberikan keabadian kepada Kamdev, walaupun yang terakhir hanya diperbarui sebagai 'anang' (gambaran mental, tidak memiliki bentuk fisik). Kejadian itu sepatutnya berlaku pada hari musim bunga bermula pada tahun itu. Alam seolah-olah meraikan kelahiran semula dewa kesayangan Kamdev.

Legenda menarik ini diperingati hingga ke hari ini di pelbagai tempat di India. Di Tamil Nadu dikenali sebagai 'Kaman Pandigai'. Di India Utara disebut Kama-dahanam (pembakaran nafsu). Orang menawarkan gambar Kamdev seperti pasta cendana (dipercayai dapat meredakan luka bakar) dan bunga mangga (bunga kegemarannya). Api juga disembah di beberapa tempat dan pohon sirih, tanaman minyak jarak atau pokok pisang dikebumikan di tengah-tengah api setelah api mati.
Valentine Zon ergonomik untuk mencium pasangan anda Janji temu tahun Baru Cina Valentine Acara Percutian Panas

Belajar di UK



tahun Baru Cina
hari Valentine
Petikan Cinta dan Penjagaan dengan Imej untuk Whatsapp, Facebook dan Pinterest
Definisi Janji Temu
Masalah dan Penyelesaian Hubungan



© TheHolidaySpot.com RUMAH | rujuk halaman ini | hubungi Kami

Artikel Yang Menarik